Nya marknader och nya varumärken

Varumärken är ett hett ämne. För att fortsätta med vad Peter Trinz sa och hans idé om mass marknad och hur man kommer in i den, då borde dom stora bolagen bli ledande på att få gemene man att börja spela bingo. Han menar att idag så har bingo marknaden en väldigt liten del, dom flesta är redan bingo spelare. Potentialen för en stor media spelare eller en TV show att få spelare till online marknaden borde vara enorm.

Det är viktigt att få in dessa icke traditionella bingo spelare. Ett antal offline kanaler nämndes för att marknadsföra bingo och få in spelarna. Pappersmedia var ett exempel, sponsringsavtal var ett annat. Det finns även en möjlighet att få in bingo via bio.

Det är viktigt att inte glömma att vanliga betting företag också gör ett försök att slå sig in på bingo marknaden. Bland annat menar dom att Bingo är perfekt att fylla tiden med mellan olika vanliga vadslagningar. Att ha sitt varumärke på en vadslagningsbyrå anses också vara en viktigt faktor för att dra åt sig nya bingo spelare.

Som sagt innan så tror många att det stora genomslaget kommer när en stor aktör som i vanliga fall inte sysslar med denna branchen, kommer in och introducerar bingo för den stora marknaden. Detta stämmer med vad Peter Trinz sa. Tänk själv om märken som CocaCola, Tesco, Ebay och liknande ger sig in i marknadne. Detta skulle antagligen få in marknaden på helt nya höjder.

Eftersom marknaden fortfarande mognar så är det lite svårt att se vilka trender som är vinnande. Med den ekonomiska krisen så menar många att man bör ta det lungt. Bla så sa Simon Collins på Foxy Bingo att dom förväntar sig ett tapp på 50% nästa år. Phil Fraser nämnde att marknaden droppa med 3% förra månaden och 10% förra året samma månad.

Men detta var England, ute i Europa är det en annan femma. Marknaderna för Spanien, Italen och Skandinavien var lika stor som Englands år 2004. Många menar att framtiden är här, men att det är svårt att ta sig igenom byrokratin och lagstiftningen. Sverige var det land som hade den största tillväxten och Bingo har verkligen blivit stort. I Spanien växer marknaden fortfarande och enligt Peter Trinz så är den potentiellt större, men pga kultur och lagar så kommer den antagligen att växa långsammare.

Parlay’s position som en global aktör ger dom en unik insikt om hur det ser ut internationellt. Han nämnde även andra länder så som Tyskland, Frankrike (stora problem med lagarna) och Italen, Polen, Baltkänderna, Ukraina och Ungern nämndes också som lovliga marknader. Dom menar att man bör undvika USA, Syd Amerika och Kina för tillfället. Speciellt USA.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *